Polska gospodarka zmierza w kierunku pogłębiającego się kryzysu, w którym najbardziej zagrożone są firmy z sektora MŚP. Należy zaznaczyć, że stan gospodarki i jego poziom określa miejsce na liście państw znaczących w polityce europejskiej i światowej. Perspektywy gospodarcze wyznaczają możliwości rozwoju społeczeństwa, które zależą przede wszystkim od przedsiębiorców.
Przedsiębiorcy niezależnie od formy własności zakładają i prowadzą firmy na własne ryzyko. Gospodarka daje pracę i utrzymanie większości obywateli a dzięki podatkom utrzymuje państwo. Bez przedsiębiorców nie ma sprawnej gospodarki, a forma i stopień ich zaangażowania w rozwój firm wpływa na poziom nowoczesności całego państwa. Wbrew tak istotnej roli jaką spełniają przedsiębiorcy są oni w Polsce wykluczani z życia politycznego i traktowani przedmiotowo przez elity rządzące. To się musi zmienić!!!.
Największym problemem w kierowaniu całą polską gospodarką jest brak narodowej strategii rozwoju, w tym suwerennej polityki gospodarczej, którą nawet nie próbuje się administrować, o koniecznym zarządzaniu nawet nie wspominając. Tymczasem konsolidacja gospodarki w ramach Powszechnego Samorządu Gospodarczego/PSG/ umożliwi rozwój Polski zgodny z interesem obywateli. Brak takiego działania będzie oznaczać przejmowanie naszych aktywów gospodarczych przez globalny kapitał, co w konsekwencji doprowadzi do utraty polskiej suwerenności.
Pomyślna przyszłość narodu i państwa wymaga, by obywatele, organizacje społeczne, instytucje państwowe, rząd stworzyli – ustanowili organ, w którym energia i pomysły obywateli są wykorzystywane, a działania wspólnotowe wspierane. Samorządność, współodpowiedzialność to fundamenty nowoczesnego państwa. Wolność, swoboda organizowania się i demokracja partycypacyjna to fundamenty nowoczesnego społeczeństwa. Są to wartości potrzebne wszystkim Polakom, a dla klasy średniej szczególnie ważne.
Przedsiębiorcy stanowią jeden z głównych składników Polskiej Klasy Średniej. To oni są na pierwszej linii organizacji procesów gospodarowania i pracy całego narodu. Oni razem z pracownikami współtworzą zamożność społeczeństwa i siłę państwa. Polska od czasu odzyskania suwerenności nie dokonała aktu upodmiotowienia przedsiębiorców poprzez stworzenie ram prawnych i organizacyjnych do wyłaniania ich reprezentacji wobec władz politycznych i samorządowych oraz organizacji pożytku publicznego. Taką reprezentacją i organizacją przedsiębiorców powinien być Powszechny Samorząd Gospodarczy. Tą potrzebę wypełnia „Projekt ustawy o izbach przemysłowo-handlowych” opracowany w 2016 roku na zlecenie przedsiębiorców przez naukowców z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Zgodnie z tą propozycją Powszechny Samorząd Gospodarczy /PSG/ zostanie zorganizowany w Regionalne Izby Przemysłowo-Handlowe, a ich reprezentanci będą wybierani do władz krajowych. Kompetencje tego samorządu określa propozycja Ustawy, która dotyczy zarówno organizacji PSG, jak i jego warunków działania.
Do kompetencji PSG należy zaliczyć m.in. szkolnictwo zawodowe, sądownictwo arbitrażowe i gospodarcze, kontrolę i nadzór nad obrotem gospodarczym. Ustawa precyzyjnie rozdziela zadania i środki niezbędne do ich realizacji między: władzę centralną, samorząd terytorialny, samorząd gospodarczy i samorząd zawodowy.
Ustawa określa również zasady współdziałania, współdecydowania i współodpowiedzialności PSG w wymiarze regionalnym i w skali państwa. Z mocy ustawy we wszystkich swoich działaniach PSG będzie zobowiązany do przestrzegania jawności podejmowanych decyzji i stosowanych procedur.
Wprowadzenie Powszechnego Samorządu Gospodarczego powinno stanowić pierwszy etap koniecznej reformy społeczno-gospodarczej o co od lat walczy Ruch Społeczny PSG promując projekt wspomnianej Ustawy o izbach przemysłowo-handlowych. Proponowana Ustawa zasadniczo zmienia pozycję przedsiębiorców w strukturze państwa wprowadzając bądź umożliwiając wprowadzenie:
- rozwoju demokracji partycypacyjnej w Polsce,
- upodmiotowienia przedsiębiorców
- zwiększenia bezpieczeństwa przedsiębiorców i ich firm
- podniesienia konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i całej gospodarki
- racjonalną dystrybucję środków pomocowych,
- konsolidację zasobów gospodarczych kraju,
- godną współpracę samorządów lokalnych, gospodarczych i zawodowych,
- innowacyjny rozwój gospodarki w oparciu o zasoby lokalne,
- usprawnienie zarządzania gospodarką i państwem,
- zintegrowany rozwój gospodarczy
- proste zasady budowania wspólnot społeczno-gospodarczych.
Są to najważniejsze elementy planowanej przez Ruch Społeczny PSG reformy społeczno – gospodarczej kraju dającej polskim przedsiębiorcom większą wolność w działaniu, możliwość rozwoju firm oraz bezpieczeństwo w przyszłości. Gospodarze miast, gmin czy wsi zyskują partnera w postaci zrzeszonych w samorządzie gospodarczym przedsiębiorców, którzy wspierają budowanie lokalnych strategii w oparciu o miejscowe zasoby. Całej gospodarce Ustawa przynosi możliwość dynamicznego i innowacyjnego rozwoju opartego na aktywności przedsiębiorców wspieranych strategią państwa. Polskie społeczeństwo dostaje dzięki wprowadzeniu PSG znaczny obszar demokracji partycypacyjnej, w której samorządność jest wartością podstawową.
Wprowadzenie w Polsce PSG to także ogromna możliwość wykorzystania efektu synergii w procesie rozwoju społeczeństwa i państwa, w projektowaniu przemian strukturalnych w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego i możliwość racjonalnego i propaństwowego modelowania przyszłości. Ten sposób myślenia – zapisany w logo Ruchu Społecznego PSG ‘Razem możemy więcej’ – jest podstawową logiką działania przyjętą przy budowaniu przyszłych programów z wykorzystaniem PSG w Polsce.
Na czym będą polegać zmiany w polskiej gospodarce po wprowadzeniu PSG? Przede wszystkim na tym, że cała gospodarka będzie się rozwijała zgodnie z Narodową Strategią Rozwoju skupiającą się na branżach najbardziej innowacyjnych, wykorzystujących miejscowe zasoby, biorących udział w międzynarodowej współpracy. Nowym i podstawowym elementem rozwoju gospodarczego, będzie struktura PSG w postaci dużych regionalnych izb przemysłowo – handlowych zrzeszających wszystkie firmy krajowe. Członkostwo w izbach będzie powszechne /wszystkie przedsiębiorstwa z regionu zarejestrowane w KRS i CEIDG/, a wybory do władz izb będą się odbywały na zasadach obowiązujących w wyborach do samorządu lokalnego.
Izby, korzystając z ustawowego upoważnienia będą prowadziły na swoim terenie autonomiczną politykę gospodarczą wykorzystując pomoc państwa i UE. W partnerstwie z instytucjami państwowymi i prywatnymi firmami będą realizowały inwestycje zwiększające zasoby regionu i przedsiębiorstw. Poza działalnością gospodarczą Izby Przemysłowo-Handlowe, jako samorząd obywateli – przedsiębiorców, będą dbać o swoją podmiotowość, prowadzić szkolnictwo zawodowe i podstawowe sądownictwo gospodarcze.
Reprezentacja wszystkich Izb Regionalnych utworzy Krajową Izbę Gospodarczą, posiadającą ustawowe uprawnienia reprezentowania wszystkich polskich przedsiębiorców w działaniach wspólnych z rządem i UE a także występowania jako strona w sporach. W ramach Izb Przemysłowo –Handlowych rozwijać się będą także firmy z kapitałem zagranicznym i państwowym. Większość z nich będzie podlegała regułom globalizmu, co może stanowić zagrożenie dla małych przedsiębiorstw. Jednak dzięki konsolidacji polskich zasobów gospodarczych w PSG i prowadzeniu polityki antymonopolowej państwa, firmy z sektora MŚP uzyskają ochronę przed nieuczciwą konkurencją i zmowami na rynku. Konsolidacja miejscowych zasobów i współpraca z lokalnym samorządem terytorialnym i zawodowym umożliwi izbom skuteczną walkę konkurencyjną, także na rynkach zagranicznych.
Przeczytaj pozostałe artykuły z cyklu: